Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Solmarken logo
Mobil menu

Den Styrkede læreplan

Værdigrundlag 

Solmarkens værdigrundlag.

Sådan kommer de fem centrale elementer fra Frederiksberg kommunes fælles pædagogiske grundlag til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene.

 

Fordybelse: Barnet kan koncentrere sig i en ubrudt periode på 15 minutter

I Solmarken vægter vi fordybelse højt som en pædagogisk værdi. Fordybelse fordrer ro og en høj grad af pædagogisk kvalitet, herunder især i den pædagogiske planlægning og skabelse af tydelige lege- og læringsmiljøer. Vi vil gennem tydelighed og guidning af børnenes leg og aktiviteter, skabe et lege- og læringsmiljø hvor nærværende voksne skaber mulighed for fordybelse og flow. For at fremme fordybelsen vil vi guide børnene i deres leg og aktiviteter, så de for eksempel oplever en tydelig markeret start og slutning og en guidning i retning af lege der er konstruktive og som understøtter ønsket om fordybelse og flow. Som pædagogisk personale skal vi derfor på en gang opstille rammer for, motivere til, deltage i og påvirke udkommet af børnenes leg, og det gælder hvad enten det drejer sig om længerevarende planlagte legeforløb eller om den spontane leg. Og det gælder også uanset om det handler om rolle-lege med udklædning og forhandling eller om regel-lege som gemme- og fangeleg.

 

Trivsel: Barnet har kompetence til at udvise nysgerrighed og lyst til at lære nyt

I Solmarken skal trivslen være høj for både børn, voksne og forældre, for trivslen er en forudsætning for at vores iboende læringstrang og nysgerrighed kan tilfredsstilles og udvikles. At lære nyt og vise nysgerrighed kræver at rammerne i Solmarken giver mulighed for at ”mærke verden” og for at stimulere en god sanseintegration, der på den ene side øger trivslen for den enkelte og samtidig er en forudsætning herfor. At være, mærke og føle, at sanse, skaber selvindsigt som er grundlaget for et godt selvværd. Derfor skal vi i Solmarken smage på, grave i, undersøge indholdet af og plante frø og gro grønt i jorden, og vi skal se og føle årstiderne skifte og være kroppe i bevægelse både ude og inde – året rundt. Det er vigtigt for os, at forældrene i Solmarken også trives i deres rolle som forældre og oplever os som sparrings- og samarbejdspartnere i forhold til børnenes trivsel og udvikling. Vi tror på, at en forudsætning herfor er at forældrene ser, hører og mærker vores engagement som personale og oplever, at vi har det sjovt sammen med deres børn.  

                                                                                                                                                            

Selvværd: Barnet har kompetence til at give udtryk for sine egne følelser

I Solmarken vil vi udvikle og stimulere alle børn og voksnes selvværd. Et godt selvværd kræver at man bliver anerkendt som det hele menneske man er. Derfor skal vi som pædagogisk personale være nysgerrige på intentionerne bag både børn og voksnes handlinger. Samtidig skal vi anerkende og give plads til følelserne og forskelligheden bag ved, ved siden af og efter handlingerne.                                                                                                                                                       Vi ønsker, at børnene i Solmarken kan udvikle et godt selvværd, der gør dem i stand til både at invitere til og indgå i forhandlinger om lege og aktiviteter. Dette styrkes igennem og fordrer samtidig en positiv socialisering og et menneskesyn og sprog der sætter fokus på udvikling.                                       At skabe selvværd i praksis handler om at kunne se ”det hele barn” og dets behov og at skabe succesoplevelser for børnene. Derfor vil vi pædagogisk bestræbe os på at møde børnene i deres nærmeste udviklingszoner, så chancen for succes er størst, og samtidig vil vi bestræbe os på at italesætte succeserne for børnene, så de både kan føle sig set og blive guidet i deres udvikling.

Børnene skal føle, at de hører til, og derfor vægter vi som personale at hilse på børn når vi møder dem, kalde dem ved navn og være fysisk nærværende og give mulighed for grin, gråd, trøst og knus. Vi skal sikre den ordentlige tone og gribe barnets initiativer, og vi vil møde børnene med positive forventninger.

 

Empati: Barnet har kompetence til at udsætte behov og ønsker

I Solmarken er det vigtigt for os at værdisætte empati højt, fordi denne gør os i stand til at sætte os i andres sted, og udsætte vores egne behov og ønsker for at rumme og skabe plads til andre mennesker og dermed styrke fællesskaber og venskaber, og den enkeltes udvikling heri. Empati skaber vi ved, at vi giver både børn, forældre og vores kolleger erfaringer med at blive anerkendt med de følelser, der hører livet i et fællesskab til, og at man bliver mødt og hjulpet, når man er ked af det, bange, vred, frustreret og såret, såvel som man mødes og anerkendes, når man er glad, lykkelig, og når man hjælper andre. Det fordrer, at vi som pædagogisk personale bestræber os på, at der er overensstemmelse mellem vores kropssprog og mimik og vores handlinger og anvisninger, samt at vi både verbalt og non-verbalt skaber et autentisk nærvær med børnene. Vi skal også som pædagogisk personale være os konstant bevidste om, at børnene spejler de voksnes handlinger, og at vi er forbilleder for at vise, hvordan man kan og skal respektere sig selv og andre. Vi har fokus på mentaliserings begrebet – at se os selv udefra, samtidig med at vi ser andre indefra.

 

Fællesskab: Barnet har kompetence til at rumme andre.

I Solmarken er fællesskabet både en værdi, som vi vægter højt, såvel som et vilkår på godt og ondt, fordi et sådant både kan og vil inkludere såvel som ekskludere. Som mennesker er vi draget og afhængige af fællesskabet, og vi er derfor også alle medskabere af fællesskabets indhold. I Solmarken vil vi skabe et positivt inkluderende fællesskab der giver plads til det enkelte menneske og plads til flere fællesskaber i det store fællesskab. Gennem vores skabelse af forskellige læringsmiljøer, som for eksempel samlinger, legegrupper, voksenguidede aktiviteter og ture ud af huset, vil vi skabe et fællesskab, hvor vi får øje på, ser og møder hinanden og også får øje på, hvem der er der, og hvem der mangler, og hvor vi kan øve os i at lytte på hinanden og vente på tur. Dette skal resultere i, at børnene får en oplevelse af at høre til, og at der skabes mulighed for at skabe udvikling i de relationer, de indgår i og at få øje på og prøve nye relationer af. I hverdagen vil vi også arbejde med at skabe fokus på samarbejdsfølelsen og øve og skærpe børnenes evne til at indgå i den dialog og de forhandlinger et fællesskab er afhængig af, og hjælpe børnene til at kunne invitere sig selv ind i og også afvise relationer på en ordentlig og konstruktiv måde.

 

 

 

 

 

Dokumenter