Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Solmarken logo
Mobil menu

ICDP

ICDP

International Child Development Programme.
I Solmarken er vores pædagogiske arbejde præget af elementer fra ICDP, som handler om pædagogens relationskompetencer. Vi har fokus på, hvordan pædagogens møde har betydning for barnets udvikling. Det er den enkelte pædagog, der har ansvaret for relationen og med samspilstemaerne fra ICDP er det muligt, at identificere de forskellige udtryk og følelser hos barnet.
Pædagogerne i Solmarken arbejder med mentaliserings begrebet, hvor de ser sig selv udefra og ser børnene indefra. Dette har betydning for, hvordan de forstår barnets følelser og handler ud fra, hvad der vurderes bedst for det enkelte barns følelsesmæssige og personlige udvikling.
Når pædagogerne formår at identificere de følelser barnet udtrykker og i nogle situationer spejle dem, vil barnet føle sig forstået, hvilket kan være med til at udvikle evne til at følelsesregulere i de forskellige situationer.


Vi arbejder ud fra følgende otte samspilstemaer:


1.Vis positive følelser – Vis du kan lide den anden.
De er er vigtig for barnets / gruppens tryghed, at den voksne er følelsesmæssig tilgængelig og er interesseret. Det giver barnet / gruppen selvværd for de oplever og føler, at de betyder noget, og de har værdi for hinanden og for den voksne, som de er sammen med. Børnene bliver set som dem de er. Det smitter af på gruppen, på stemninger i rummet, i kulturen og på den måde de møder og omtaler hinanden på.


 Vis du er glad for børnene, Smil til børnene. Hold øjenkontakt med børnene når du taler med dem. Se dem. Have fysiske kontakt med børnene. Læg en arm eller en hånd på børnenes arm eller skulder.
 Vis at du er mentalt nærværende og i kontakt med børnene, og vil dem det bedste.
 Gå i øjenhøjde med børnene og brug en venlig rar og positiv stemme med grin og smil.
 Vær oprigtig og autentisk i Dit samvær. Fortæl om dig selv og vis sårbarhed.


2. Justér dig følelsesmæssige og følg den andens initiativ.
Det er vigtig for udviklingen af børnenes selvfølelse, at de får lov til at følge egne udspil og ikke altid påduttes aktiviteter eller handlinger kun fra os. At handle på børnenes initiativer er lige så vigtigt som at vente og turde være i en pause for det at de føler sig lyttet til og medinddraget gør at de fanges nemmere.


 Juster dig til det du kan mærke gruppen fortæller og kalder på. Følg barnets / gruppens udspil og initiativer hvis det kan lade sig gøre.
 Afstem dine følelser med gruppens
 Brug en mimik, som afspejler barnet eller situationen ( For eksempel smil, trutmund, store øjne)
 Brug din stemme bevidst. For eksempel, begejstring, langsom / hurtig tale, høj / lav stemme.
 Gentag deres ord, eller sæt ord på det de gør. Jeg tror det er svært… Har du lyst til…
 Hjælp og understøt barnet og henvis til genkendelighed Juster dig til det hvor børnene/ gruppen er og deres modenhed.
 Spring med på det, som gruppen er optaget af.
 Vis din interesse for det der foregår.
 Vis empati for alle.
 Vær opmærksom på gruppens ønsker, handlinger, følelser og kropssprog.


3. Invitér til en følelsesmæssig samtale om det, der optager den anden.
Giv børnene en tro på dem selv. Det giver mere lyst og mod til at handle, fantasere og mærke sig selv.


 Følg børnenes initiativer, lyt højt, lyt mere og ti stille og bruge det som de siger. Juster dig.
 Tal med børnene om de ting, de er interesseret i og optaget af.
 Sæt ord på det børnene er i gang med.
 Tag ansvar for at få en dialog i gang i forhold til, hvad børnene er optaget af / interesseret i.
 Fornem hvornår man springer til nye ting.
 Hjælp børnene ved at stille spørgsmål til det, som de er i gang med konkret eller tankemæssigt / følelsesmæssigt.
 Lyt til de afsæt / initiativer børnene selv kommer med og følg det.


4. Vær anerkendende og giv ros.
Børnenes entusiasme, leg, gringlæde og nysgerrighed stimuleres gennem anerkendelse og italesæt hvad det gør ved stemningen og hvordan vi smitter hinanden. Ved at italesætte og bekræfte den vensomme stemning får man mere af den.


 Ved at se efter hvad de magter at gøre, understøttes udviklingen af sund tro på sig selv og selvtilliden styrkes.
 Vis anerkendelse. Giv ros for det, som børnene magter at gøre, og anerkend dem for den, som de er og den personlighed de har hver især.
 Ros det børnene kan, og forsøg at gøre særligt ud af de små skridt som de tager. Det er vigtigt at påpege, nævne og fejrer succeserne.
 Anerkendende børnenes udvikling ved at tale om det de er optaget af.
 Ved at være nærværende og justere sig ti gruppen og det enkelte barn.
 Følg børnenes signaler.
 Påskøn deres initiativer og den personlighed som de har.
 Bekræft hvad de føler, oplever og sanser.


5. Skab fælles opmærksomhed.
Den meningsskabende dialog. Skab fælles opmærksomhed og fælles oplevelser for at samle en fælles opmærksomhed, sådan, at I har fælles oplevelse af tingene i omgivelserne. Fælles opmærksomhed er en forudsætning for god kontakt, kommunikation og læring.
Opmærksomhed er at sætte sig i den andens sted, rette fokus mod noget, have et fælles tredje for øje, skabe stjernestunder og samle på dem og tale højt om dem.


 Grib det børnene er optaget af, kobl dig på og vis nysgerrighed. Sig WOW, fedt og vis hvem du selv er. Giv noget af dig selv.
 Tænk meget over hvert et ord, mimik, stemninger, forventninger og hvilken rollemodel du er i fællesskabet. Ift børnene og kulturen.
 Støt op om gruppens interesserer. Giv bevidst den fælles opmærksomhed mere opmærksomhed.


6. Giv mening til den andens oplevelse af omverdenen ved at italesætte den med følelsesmæssige engagement.
Børnene får følelsen af, at det de gør er betydningsfuldt og at de er vigtige, bliver set, savnet og mødt.
Det bekræfter, hvad de føler, oplever, sanser og giver dem samme mening, selvfølelse og selvværd.


 Giv mening til børnenes oplevelse af omverdenved at beskrive det, I oplever sammen, og ved at vise følelser og entusiasme.
 Sæt ord på det som mI har som gruppe. Fortæl dem det og giv dem tid og mulighed for at fejrer det. Beskriv, giv navn og vis følelser for det der opleves sammen.


7. Perspektivér, uddyb og skab sammenhænge ud fra jeres oplevelse.
Gennem vores uddybende italesættelse af det vi vil fremme får børnene øje på, de vigtige værdier som de er medskaber af.


 Fold det ud I gør sammen, og det som I har sammen. Det skaber den vensomme kultur og atmosfære. Tal højt om de positive historier, og det I oplever sammen.
 Sæt ord på og beskriv det I har sammen. Fortæl en historie, hvor det I oplever sammen indgår på en anden måde.
 Gør det ukendte mere kendt. Sammenlign den aktuelle oplevelse med en tidligere oplevelse. Kan I huske i går, hvor vi hjalp….


8. Hjælp den anden med at regulere sig selv, ved at afgrænse sig selv, støtte med positive alternativer og ved at planlægge sammen.
Den guidende og vejledende dialog. Ved at guide og sætte rammen for børnene på en positiv og guidende måde, hjælpes de på længere sigt til at kunne løse konflikter med vensomhed.
Det skaber indre ro for børnene, at der er styr på hvordan man er sammen. De hjælpes til tydelige værdier som indre regulering ved ydre forudsigelighed.


 Vis selv retningen for kulturen og led børnene i den retning. Hjælp med at skabe overblik over det I forventer af dem. Her hjælper vi hinanden og spiller hinanden gode. Vi har blik for alle, støtter alle, viser positive alternativer og planlægger trin for trin. Vi har faste rutiner og skaber situationer med de værdier vi gerne vil have mere af. Vi er forbilleder.
 Se bagom børnenes adfærd, se hvad deres intention er for bedre at kunne forstå dem og hjælpe dem. Aflæs deres signaler.
 Planlæg sammen trin for trin, således af børnene selv kan mærke efter og være med til at udvikle strategier. Når de kender planen skaber det ro i hoved, hjerte og giver overblik. Børnene profitere af forudsigelighed. Vær guidende og vejledende ved at give støtte, der er afstemt efter deres udviklingsniveau og følelsesmæssige trivsel.
 Fortæl børnene hvad vi gerne vil have at de gør, giv forklaringer, vær åben for dialog og inddrag dem.
 Vis børnene, at de har ret til egne oplevelser samtidig med at I leder gruppen hen imod de værdier vi har.