Solmarken logo

Velkommen

Solmarken er et selvejende dagtilbud for børn mellem 0-6 år. Solmarken ligger i den vestlige del af Frederiksberg, tæt på Valby. Solmarken består af tre vuggestuegrupper med plads til 36 børn, tre børnehavegrupper med plads til 66 børn, og fem Særlig Formålspladser. VI har eget produktionskøkken, hvor der er ansat en uddannet køkkenleder til at lave mad til alle børn.

Vi er en personalegruppe på ca. 25 ansatte. Vi er leder, souschef, afdelingsleder – og der er primært pædagoger ansat på alle stuerne. Vi er praktikinstitution for pædagogstuderende, og er dermed medvirke til at uddanne kommende pædagoger. Vi har studerende både i øvelsespraktik og i lønnet praktik. Vi har PAU elever, der er i gang med deres uddannelse.

Bestyrelsen i Solmarken består af syv medlemmer. To repræsentanter der er udpeget af Børneringen, en medarbejderrepræsentant og fem forældrevalgte medlemmer. Formanden eller næstformanden er udpeget af Børneringen. Det er bestyrelsens opgave at påse, at den selvejende institutions administrative og økonomiske anliggender varetages under hensyn til institutionens formål og de regler, der til enhver tid gælder for institutionens ledelse og drift. Bestyrelsen er formelt set arbejdsgivere for institutionens leder. Det er bestyrelsens ansvar at træffe principielle beslutninger om drift og ansættelse.

AULA - forældreintra. Her er der mulighed for at udveksle foto, opslag fra dagligdagen og diverse arrangementer, ferieudmeldinger, besked om sygdom og generelle opslag. Vi bruger AULA til at tjekke børn ind, når de kommer, og ud når de bliver hentet.

I Frederiksberg kommune arbejder vi med Mønsterbryderindsats. I børnehaven arbejdes der i mindre grupper. Det er faste grupper med de samme børn og pædagoger, der mødes minimum en gang om ugen. I vuggestuen arbejdes der også i mindre faste grupper med de samme børn og pædagoger under temaet dialogisk læsning. I hverdagen arbejder vi ud fra inkluderende praksis. Vi deler børnene op i mindre grupper ved aktiviteter og leg. Vi arbejder efter planlagte udviklingsmål, der tilgodeser det enkelte barn i fællesskabet og stiller krav til dem afhængig af deres udvikling. Vi arbejder ud følgende seks strategiske pejlemærker.

• Alle børn skal opleve/have mulighed for at være en del af et fællesskab, og opleve at kunne bidrage til fællesskabet.
  • Pædagogerne tager ansvar for udvikling af inkluderende fællesskaber.
  •  Ledelsen skaber synlighed og tydelighed om arbejdet med den inkluderende praksis. Forældrene er betydningsfulde medspillere.
  • Den fysiske indretning skal understøtte den inkluderende praksis.